Gânduri recurente - greu să fii scriitor în România

    A trecut ceva timp de când nu am mai publicat nimic pe acest blog. Anul trecut a fost unul ciudat, în contextul pandemiei. Deși sunt destul de confortabilă cu statul acasă, recunosc, mi-au lipsit interacțiunile sociale, terasele, prietenii. Lipsa acestora mi-a afectat și scrisul. Cred că am trecut printr-una dintre cele mai mari crize ale mele iar efortul de a-mi reveni a fost unul colosal. Acum sunt bine, am inspirație, subiecte, sunt mulțumită de mine. 

   În ultima vreme m-am apucat de învățat engleză mult mai bine. Citesc cărți în engleză, ascult BBC News aproape în fiecare zi, cărți audio, învăț cuvinte noi și exersez vorbind cu copiii mei care se descurcă mai bine decât mine. :) Ideea de bază este că inteționăm să părăsim această țară, oricât de mult ținem la ea. Ne este destul de clar că șasele de a-mi îmiplini o carieră de scriitor sunt destul de anemice aici. Am început să urmăresc din ce în ce mai multe site-uri internaționale și nu pot să nu constat diferența.

   Sunt dezamăgită de lipsa de profesionalism de care dăm dovadă. Spre exemplu, am trimis pe 6 august câteva texte la o revista de proză scurtă. În septembrie le-am mai scris odată, măcar să mă asigur că au citit mesajul. Voiam să știu dacă iau în calcul textele mele pentru că altfel inteționam să le traduc în engleză și să le public în Anglia și/sau America. Cele mai multe site-uri cer să trimitem texte nepublicate înainte. Am primit un răspuns abia pe 1 decembrie. Buna ziua. Am primit prozele. Nu știm când vor fi citite. Numai bine. Nu știu cine mi-a răspuns pentru că nu s-a semnat, nici măcar la modul general, Echipa X. Nicio asumare, nicio scuză. 

   Uite cum sună un răspuns dinafară:

Hello,

We are delighted to receive your Mslexia Fiction & Memoir Competition 2020: Flash Fiction entry! Your work will be reviewed by our judge and you will be notified of the outcome in November 2020.

In the meantime, if you have any questions about the next stages of the competition, please head to our FAQ page where we have laid out all the information you may want to know.

Likewise, if you’re concerned about your entry (haven’t included a coversheet, left your name on your story, not included a word count etc.) please head to our FAQ page before contacting us.

Good luck with the competition, and all the best with your writing,

The Mslexia team

   Cum sună și un refuz:

Dear Philoianos

I hope this email finds you well. Many thanks once again for entering the Aesthetica Creative Writing Award. The judging process has now been completed, and I am sorry to let you know that your work Deusexmachina has not been selected for publication in this year’s Creative Writing Anthology.

I realise that this is disappointing news, but please don’t be too discouraged. This year’s competition has been extremely fierce, and we received a record number of entries.

Your work was carefully considered by our judges, but only a limited number of poems and short stories were able to make it through to the final stage. The judges remarked on the outstanding quality of submissions this year and have been delighted to have had the chance to read such excellent work. I do hope that you will submit again next year as we would certainly be interested in reading your future work.

We will announce the Creative Writing Award finalists in December should you wish to see this year’s selection. The anthology will be published in December.

I’d like to wholeheartedly thank you for giving us the opportunity to read your work, and we do hope to hear from you again soon.

Very best wishes and stay safe

Cassandra

   O mare diferență de abordare. Este?

   Tot așa, lipsă de transparență și comunicare pe un site de literatură SF. Am trimis 2 texte pentru niște concursuri. La fel, nu mi-au răspuns că au primit textele decât după ce am mai scris un email în care i-am rugat să-mi confirme că le-au primit și că respect condițiile de participare. Rezultatele trebuiau anunțate până la sfârșitul anului. Am verificat site-ul și nu s-a afișat nimic. Sau nimic la vedere. Și dacă nu am fost selectată, aștept să fiu anunțată pe email. Și dacă nu au fonduri pentru premiere sau s-a întâmplat ceva. Aștept să fiu anunțată. Atât de simplu. Profesionalism! 

   De genul ăsta de atitudine mă lovesc de mai bine de 10 ani, de când m-am apucat serios de scris. Un soi de zeflemea, piață, ignoranță... Dacă eram vreo notorietate probabil că mi se răspundea mai rapid sau măcar mi se răspundea. Nu cer decât un minimum de respect. Probabil că experiența comunismului ne-a învățat să ne tratăm, înainte de toate, ca pe niște infractori, nimicuri, să nu vedem în ceilalți nici frumusețea și nici măcar potențialul. 

   Dincolo de tonul pesimist pe care l-am afișat în acest articol, pot spune că nu renunț. Lupt mai departe să-mi deschid înainte orizonturi ceva mai optimiste. Caut să primesc ceea ce merit cu adevărat, în primul rând ca om, și mai apoi ca scriitor.

   2021 va fi un an excelent pentru mine!

Comments

Popular Posts